Det digitala är här för att stanna, det är det inget snack om. Samtidigt som det är dags att hoppa ombord på detta tåg, om du inte redan gjort detta för länge sedan, så är det ett race som inte har något stopp. Nya trick och tricks för sökmotoroptimering står ständigt på agendan och nya tekniker som företagsfilmer etableras. Vad är det som krävs för att lyckas digitalt? Och hur kan man till och med lyckas vara i framkant. Ja en sak står säkert, det är ett arbete som kräver långsiktigt arbete och engagemang. Men vad gör man inte för att lyckas?

Gör en film om företaget

Animerat eller spelat. Det finns många typer av filmer man kan göra för att berätta om sig och vad man gör. Det beror helt på vem du är och hur ditt koncept presenteras bäst. Med relativt billiga produktioner kan du få en animerad film om bara dig. Detta driver inte bara mer trafik till din hemsida, utan får till och med besökaren att stanna kvar längre. Om inte filmen fångar dem på kroken köpmässigt, så har i alla fall de stannat kvar på hemsidan tillräckligt länge för att sökmotorer ska upptäcka hur gärna folk stannar kvar på din hemsida, och därmed ranka dig högre! Flera flugor i samma smäll! Filmer är dessutom enkla at dela vidare i sociala medier, om det är så att du som företagare är intressant!

Produktion av innehåll

Content, content, content, ja det är väl nyckeln till allt på nätet skulle man kunna tro. Oavsett vilken bransch du befinner dig i så kommer unikt och välskrivet innehåll alltid vara till din fördel. Samtidigt kan sämre innehåll ha en direkt negativ inverkan. Förutom att de avancerade sökmotorerna märker detta, så är risken att kunder som besöker din sida upplever dig som oseriös och opålitlig. Innehåll som till och med är hjälpsamt för kunden kan bygga relationer på ett unikt sätt. Var transparent, uppdaterad och professionell i din kommunikation så ska det gå hem!

För mycket på agendan?

Börja långsamt. Ett bra fokus första månaderna kan vara hemsidan. Hitta ett bra sätt att hålla hemsidan uppdaterad kontinuerligt och med högkvalitativt innehåll eller en intressant blogg. Med blogginlägg som är tillräckligt intressanta, kan man även nå ut vidare i sociala medier genom delningar. Ha en genomtänkt strategi som du följer, så är du nästan halvvägs hemma, då återstår bara tid och vidare arbete!